T e r a t a k S i n g g a h
> > >   M u h a m m a d   A z f a r   D a n i s h   < < <

Wednesday, 2024-04-24, 8:48 PM
Menu Utama
PENTERJEMAHAN

KEUTUHAN DOA
Ya Allah ya Tuhan Kami,
Kami memohon kepadamu
di atas kekuatan-Mu
dan kekuasaan-Mu
menerusi ...
Kategori
Undian Anda
Rate my site
Total of answers: 2
Statistik
Total online: 1
Guests: 1
Users: 0

Daftar Masuk
Carian

Main » 2010 » August » 29 » Tali Pusat Sudah Luruh
6:34 PM
Tali Pusat Sudah Luruh
Salam Sejahtera & Salam 1Malaysia ...

Pada 25 Ogos 2010 ... bersamaan Hari Rabu ... lebih kurang jam 4 petang ... tali pusat "Dr. madBa" sudahpun luruh. Luruh tali pusat ini pada hari ke-9 kelahiran.

Apa perlu dibuat ? ... Ikut tradisi ? ... Ikut sunnah ? ... masalahnya ada ke ? ... Apa lagi ... calling2 otai2 terdahulu ... tumpang tanya ape nak dibuat ....

Maka, begitulah dan beginilah ... serba-serbi dicerita ... diterang dengan penuh lengkap ... Apa anda buat dengan "Tali-Pusat-Yang-Luruh" anak anda tu ? ...

Maka, rujukan secara maya dimulakan. Bermula dengan ilmiah yang diajar oleh otai2 sebelum ... disadur dengan ilmiah yang ditemui di alam-maya ... hasilnye adalah seperti yang tersebut.

Anda buat ... Anda dapat ...

Rujukan :-

http://ms.wikipedia.org/wiki/Bayi
>>> Tali pusat bayi baru lahir berwarna putih kebiru-biruan. Selepas kelahiran, pakar perubatan akan memotong tali pusat untuk meninggalkan 1-2 inci. Tali pusat yang kontot itu akan menjadi kering dan kerepot, serta gelap, dan jatuh sendiri dalam tempoh kira-kira tiga minggu. Kadang-kala, pihak hospital akan meletakkan pencelup ganda tiga (triple dye) pada tali pusat yang kontot itu bagi mencegahkan jangkitan dan oleh itu, menjadikan tali pusat dan kawasan sekelilingnya bertukar menjadi warna ungu.

IZZARA & Cute Baby Club
>>>
Cuci pakaian yang baru dibeli atau yang lama untuk mengelakkan kuman/bakteria kerana kulit bayi yang baru lahir amat sensitif. Mandikan bayi anda dengan air suam untuk mengelakkan bayi sejuk dada. Selepas mandi lapkan tali pusat bayi hingga kering kemudian disapu dengan ubat yang diberikan doktor.Kemudian sapukan minyak telon/gamat ke perut, ari-ari , betis, belakang dan tapak kaki bayi kerana minyak ini boleh menghangatkan bayi selepas mandi dan mengelakkan dari bayi kembung.Pakaikan barut bayi ikat dengan kemas jangan terlalu ketat kerana boleh menyebabkan perut bayi sakit.Bagi ibu-ibu yang memakaikan bayi dengan lampin pakai buang, hendaklah sentiasa peka dan menukar lampin pakai buang bayi tersebut. Jangan biarkan bayi anda memakai lampin yang basah kerana ia boleh merengsa atau terjadinya ruam lampin.Selepas itu, pakaikan pakaian kepada bayi anda. Jangan biarkan bayi dalam kesejukan. Rebus/rendam botol susu bayi anda ke dalam air panas untuk mematikan kuman/bakteria yang terdapat di botol tersebut. Puting botol susu bayi hendaklah sentiasa digantikan selalu untuk mengelakkan bayi terkena ulser mulut.

Views: 498 | Added by: airbort | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
" Dr. madBa "

Usia : 1 Hari
Bicara

BorakVideo - Klik Di Sini


LETAK IKLAN DI SINI


Muhammad Azfar Danish © 2024